onsdag den 14. juli 2010

Hindbær Mousse

150 g hindbær frosne eller friske
1 tsk vaniliesukker
1 spsk fkormelis

- koges hurtigt op i en gryde

2 blade husblas lægges i blød i 5 min i koldt vand --> gryden tages af varmen og husblasen røres i

2.5 dl piskefløde --> piskes til skum.

1/3 af skummet vendes i gryden, så blandingen køles af. Bagefter vendes resten af fløden i gryden.

Sættes i køleskabet i et par timer før den ligges sammen med kagen.
passer til 1 lag i en kage med 24 diameter.

Rist evt nogle hasselnødder i oven i ca 10 min ved 200 g. Nuller skallen af mens nødderne stadig er varme. knus eller hak nødderne groft og drys dem til sidst over cremen når den er smurt ud på bunden.. giver en rigtig god smag. Resten af nødderne gemmes i et patentglas de smager godt som et ekstra pift i stort set alle kageopskrifter.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jeg har et enkelt lille spørgsmål.. Hvor meget vand koger du hindbærene op i? Tænker at de vel ikke må være for "vandede"?!
    Mvh Susanne Thomsen

    SvarSlet
  2. Hej Susanne
    Der skal INGEN vand ved hindbærene.. ligeså snart de tør op (hvis du bruger frosne) eller varmer de friske op, afgiver de en del saft.. de skal kun koges hurtigt op for at dræbe eventuelle bakterier deri :)

    SvarSlet
  3. Kan jeg lade moussen ligge i køleskab til dagen efter uden den bliver for stiv?
    Mvh Shirley

    SvarSlet
  4. Hej Shirley
    Det tror jeg sagtens du kan.. Har ikke selv prøvet det endnu - men kan ikke se nogen grund til det ikke skulle kunne lade sig gøre :)

    SvarSlet