fredag den 22. juli 2011

Nem smørcreme til opsmørring

Da jeg skulle smørre min bryllupskage op, manglede jeg en nem og god opskrift på en smørcreme som stivnede godt.. så jeg ringede til min ynglings kage-mentor, Nanna som har bloggen chokoladechok.. og hun gav mig denne opskrift, som viste sig at være rigtig rigtig god at arbejde med.

Opskrift 
(passer til en kage springform Ø 28)

250 g usaltet smør
ca 2/3 pakke flormelis
50 g smeltet afkølet hvid chokolade

  1. Smelt og brun smørret godt på en pande 
  2. Lad det køle helt af
  3. Pisk flormelis i, put evt lidt mere i hvis du vil have det sødere
  4. Pisk det smeltede chokolade i
  5. Smørcremen er nu klar til brug

    (Efter første opsmørring)
  1. Smør kagen op så jævnt som muligt
  2. Stil kagen på køl i 15-20 min - smørcremen er nu meget stiv
  3. Smør kagen op for 2 gang - brug en stålspatel som har stået i meget varmt vand til at udglatte med, varmen får smørcremen til at smelte lidt, og man kan få kagen helt jævn og med skarpe kanter.
  4. hvis smørcremen i din skål bliver lidt for fast mens du arbejder med den, kan man kort varme smørcremen i microovnen.. så bliver den blød igen.

1 kommentar:

  1. , åh jeg syntes den lyder meget indviklet ? :'/
    men er den nem nok når man kommer igang ? og er det evt en der er nemmere ? skal nemlig bruge en del!.

    og lige et andet spørgsmål : Har hørt man kan bruge fløde til frosting istedet for smør ? stivner det på samme måde ?

    SvarSlet