søndag den 16. februar 2014

Oreo cheesecake med lime

Denne weekend har jeg haft min søde bror på besøg - og da han skulle bestemme hvilken dessert vi skulle have fredag aften, blev det cheesecake.
Jeg har før lavet brownie cheesecake og den er vanvittig god - men man skal jo også prøve noget nyt.
Jeg ledte lidt på nettet og faldt over copenhagencakes som laver de lækreste ting. Så denne weekend brugte jeg hendes opskrift.
Det eneste jeg ville lave om var at tilsætte lidt mere smør til de knuste kiks der danner bunden - så den hænger lidt bedre sammen.
Jeg lavede kagen dagen før den skulle serveres, men man kan sagtens lave den et par dage før - det bliver den kun bedre af.
Kagen er meget sød - men den er jo også fyldt med hvid chokolade ;) jeg valgte at pynte den med limesirup + en masse frisk frugt.. Det synes jeg var dejligt til den søde kage.

Opskriften er taget fra bloggen www.copenhagencakes.com

Ingredienser
300 gr hvid chokolade
2 ruller Oreos
40 gr smør, smeltet
4 past. æggeblommer
3 spsk. flormelis
250 gr mascarpone
200 gr cremefraiche (ikke den lette)
2 stk øko. lime, saft og skal heraf
1,5 dl piskefløde
Limesirup
1 dl sukker
1 dl limesaft
Evt. 1 blad gelatine hvis du ønsker det skal stivne
Pynt: Evt. blåbær og flormelis til toppen
  • Smelt den hvide chokolade over vandbad ved svag varme og stil den til side.
  • Knus Oreos’ne og bland dem med det smeltede smør. Tryk blandingen ned i en smurt springform (diameter ca. 24 cm)
  • Hæld æggeblommerne i en skål og tilsæt formelis. Pisk til massen bliver lidt lysere og skummende. Rør mascarpone, cremefraiche, lime og limeskal i.
  • Pisk flødeskummen for sig og vend den i mascarponemassen (hvis du ikke kan få klumperne ud, så pisk den gerne med håndmikser)
  • Vend så den smeltede hvide chokolade i og hæld massen udover Oreo-bunden. Lad kagen stå natten over i køleskabet.
  • Limesirup:
  • Hvis du ønsker en flydende limesirup gøres følgende:
  • Hæld limesaft og sukker i en kasserolle og bring det til kogepunktet. Lad det herefter simre i 3-4 min. på laveste varme. Hæld den så over cheesecaken og stil den i køleskabet et par timer igen.
    Den stivner ikke helt, men danner et syrligt, blankt lag på kagen.
  • Hvis du ønsker en stivere og mere geleagtig limesirup gøres følgende:
  • Tag et ark gelatine og læg det i blød i koldt vand.
  • Hæld limesaft og sukker i en kasserolle og bring det til kogepunktet. Lad det herefter simre i 3-4 min. på laveste varme.
  • Vrid gelatinearket fri for vand, og tilsæt det til sukker/limesaften mens det er varmt. Rør rundt så det opløses.
  • Hæld siruppen over kagen og og stil den i køleskabet et par timer igen.
  • Pynt til sidst kagen med blåbær og si evt. lidt flormelis ud over
Mine tilføjelser:
- Brug 60 gram smør til bunden
- Hak ikke kiksene for fint, der må gerne være lidt konsistens/større stykker
- Husk at beklæde bunden af springformen med bagepapir og klip evt en strimmel bagepapir der passer til siden af din springform
- Når kagen er klar til serverring på dit fad kan kanten være lidt ujævn. Tag en kniv og hold den under den varme hane. Tør kniven så den ikke er våd og kør den henover siden. Gentag dette nogle gange så man hele tiden arebjder med en varm kniv. Dette udglatter kanten rigtig fint.
- Man kan hælde siruppen direkte på kagen selvom den er varm, det sker der ikke noget ved. Jeg puttede mine frugter på kagen med det samme efter jeg havde hældt siruppen udover. 
- Pynt med frisk frugt og evt chokolade spåner






1 kommentar:

  1. Årh, hvor kunne jeg godt klare sådan et stykke. Cheesecake med lime er altid et hit, men wauw bærene lokker også. Forårsfornemmelser.

    - Anne

    SvarSlet