mandag den 14. juli 2014

Rabarber saft

Her kommer opskriften på verdens nemmeste sommerdrik - Rabarbersaft.
Jeg lavede oprindeligt en portion fordi saften skulle bruges til en fødselsdag i drinks, men har sidenhen lavet et par portioner mere som er blevet brugt uden alkohol :)
Opskriften har jeg fået af min gamle arbejdskollega, Gurli - tak for den.

Opskrift
Godt 1 liter saft

200-250 gram sukker (Alt efter hvor sød i vil have den. jeg bruger 200 gram)
500 gram rabarber skåret i skiver
13 dl vand

  1. Put alle ingredienserne i en gryde.
  2. varm det op, til lige før kogepunktet og lad det stå uden at det koger i ca 1 time.
  3. Tag gryden af komfuret og lad det evt stå i køleskabet og trække natten over.
  4. Ellers lad det køle lidt. Hvis det skal holde sig længe så tilsæt evt lidt atamon.
  5. Skyl dine rene flasker i vodka eller atamon.
  6. Hvis rabarberne er blevet meget smattede kan det være nødvendigt at hælde saften igennem et bomuldsklæde for at si saften. Hvis dine rabarber stadig er faste kan man hælde saften fra rabarberne uden et klæde. 
Saften er nu hel fin lyserød og klar til at blive blandet med det du har lyst til. Jeg blandede mine drinks med lidt vodka, danskvand og rabarbersaft.
Jeg har også prøvet at blande lidt i noget champagne, det smager himmelsk og giver en flot farve.
Drikker man saften med vand er blandingsforholdet ca 1:2




Hvis saften koger mister man den skønne lyserøde farve


Champagne og rabarbersaft



Ingen kommentarer:

Send en kommentar