torsdag den 4. oktober 2012

Halloween Flødeboller

Igår var det min tur til at huse vores mediciner madklub - jeg har længe lovet pigerne at de skulle smage mine hjemmelavet flødeboller, så det kastede jeg mig over.
Jeg ville gerne lave lidt sjovt pynt, istedet for det sædvanlige kokos, nødder, tørret hindbær og krymmel.. så jeg støbte skeletdele i farvet chokolade. Jeg synes det var lidt sjovt nu vi læser medicin og så passer det også rigtig godt til halloween :)
Flødebolleopskriften kan du finde HER og en guide til hvordan du overtrækker dem kan du finde HER


Jeg farvede den ene halvdel af "guffet" med grøn pastafarve.
Derefter fyldte jeg sprøjte posens ene halvdel (vertikalt) med den grønne farve, og den anden halvdel med den hvide. Når man så sprøjter "guffen" ud er den 2 farvet.. ligesom softice.
Man kan også benytte denne metode til frosting på cupcakes.
Jeg brugte tyl 1M fra Wilton 


Chokolade pynten er lavet af candymelts. Disse er super gode fordi de ikke skal tempereres, dvs man får altid en flot blank chokolade der tørre perfekt og bliver "stiv/knækker".
Jeg smeltede hvide candymelts i en skål i microovnen og rørte derefter grøn chokolade farve i. Det er vigtigt at det er chokoladefarve du bruger, da pastafarve er for vandindholddigt og ikke kan bruges! Chokoladefarve kan købes de fleste steder på nettet, jeg bruger dem fra Wilton. 
Man kan købe alle mulige plasticforme til chokoladen og de er forholdsvis billige og kan genbruges. 
Jeg putter den smeltede chokolade i en plastic sprøjtepose og klipper et lille hul deri - så er det super nemt at sprøjte chokoladen ud i formen. Når chokoladen er kommet i formen, så "tab/slå" formen en lille smule ned i bordet, på den måde forsvinder eventuelle luftbobler. 
Put formen med chokoladen i fryseren i 5 minutter og så er de lige til at vende ud. 
Det er en rigtig nem måde til sjovt pynt, og så smager det rigtig godt :)
De 2 nederste billeder er af andet pynt jeg brugte til flødebollerne.. kokos, krymmel, nøddeflager og glimmer.


Se linket til hvordan jeg overtrækker flødeboller nemmest. 
Denne gang prøvede jeg for første gang "Crisco". Det er et fedtstof der kommer fra USA. 
Jeg har læst et sted at det skulle være godt til at fortynde chokoladen med, hvis den er for tyk.. så det bliver nemmere at overtrække fx flødeboller.. Jeg smeltede 200 gram chokolade med 2 tsk Crisco, og chokoladen blev noget nemmere at arbejde med. Da chokoladen var smeltet rørte jeg 50 hakket chokolade deri, som så smeltede. Det er en videnskab at temperere chokolade, og den skal ramme de helt rigtige grader for at blive perfekt. man kan læse meget om det ved at google det. Min chokolade blev fin og stivnede, men da flødebollerne skulle spises, smelte chokoladen en lille smule når man holdte på flødebollen - det vil sige at min temperering ikke var helt i skabet.. 
summa summarum er crisco et godt redskab til at gøre det NOGET nemmere at betrække flødeboller.. men det kræver nogle flere forsøg før jeg kan udtale mig om det er crisco eller jeg selv der er skyld i chokolade konsistensen efter størkning :) 


Billedet i midten er af flødebollerne.
De 2 billeder i siderne er af cupcakes jeg lavede sidste år hvor jeg brugte de samme chokoladeforme..
Man kan lave rigtig sjove halloween cupcakes med formene.


Og her billeder af de færdige flødeboller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar