lørdag den 7. marts 2015

Minicupcakes til barnedåb

Sidste lørdag var jeg til mit barnedåb ved Victor, mine gode venners søde dreng. 
Jeg havde lovet at lave lidt kage til dessert bordet - og det blev til mini hindbær cupcakes og robot cake pops. Jeg lavede en enkelt portion dej og fik 48 mini cupcakes. 
Frostingen var italiensk marengs frosting, også kaldet flødebolle frosting.. Den er uden smør og er derfor ikke så tung. Desuden behøver cupcake'sne heller ikke at være på køl, hvilket er en stor fordel når køleskabs pladsen er træng. Jeg tilsatte lidt vanillesukker til frostingen.
Har man travlt og vil man gerne være sikker på frostingen lykkes, kan man købe frosting. Jeg har prøvet mange forskellige, men min helt klare farvorit er Wiltons frosting. til 14-16 cupcakes eller ca 45 mini cupcakes er en halv portion nok. Så hvis man køber denne pakke, så vej halvdelen af blandingen af, og tilsæt kun det halve vand - så har man til en gang til og undgår at smide en masse ud. Den smager som rigtig lækker guf, og holder faconen meget flot. Det er vigtigt den sprøjtes på så snart den er færdigpisket.   


Jeg bruger altid stålform til mine papirsforme, både til de store og små. Dette gør at cupcaken ikke splatter ud og hæver flot opad. Mine mini muffins fik ca 12 minutter i ovnen.. 
Man skal ikke vente på de bliver for gyldne, for så er de tørre indeni. 
Jeg hældte min dej i en engangs sprøjtepose og sprøjtede dejen ned i formene, det går meget hurtigere end at stå med en ske. 
Papirsformene i god kvalitet er ikke til at støve op i almindelige butikker. Jeg synes ofte de e alt for tynde og ikke den rette størrelse. Jeg brugte disse som fåes i flere farver og også i alm. størrelse.  


Frostingen blev sprøjtet ud med ynglings tyllen (tyl 1M) fra Wilton.
Herefter pyntet med drage mandler som jeg fandt i TIGEREN. Jeg synes pastel farverne var så søde til en barnedåb. Jeg fik ca 30 mandler for 30 kr. Smagen var ikke fantastisk, og slet ikke på højde med de gode chokolade mærker (summerbird ect.) men det gik....
Var jeg millionær skulle de være pyntet med Johan Bülow love lakrids :)


De blev transporteret på en bageplade bag i bilen til festen - det gik fint :)
I baggrunden er cake pops robotterne


Stativet er fra Søstrene Grene til kun 20 kr!!! Jeg skal ned og hamstre nogle flere...
I netbutikker koster papstativerne ca 80 kr - og kvaliteten er den samme som denne.
Der kunne være ca 40 mini cupcakes derpå 



Mini cupcakes er geniale når der er flere desserter/kagebord. Man kan smage alle kagerne uden at blive for mæt - Desuden er det et hit hos børnene :)


På dessertbordet var også en stor frugtkage lavet af Victors farmor.
Mmmm

3 kommentarer:

  1. Elsker flødebollefrosting - hvor er de blevet fine!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Nøj hvor ser det lækkert ud. Skal selv holde barnedåb snart - så dette er klart en mulighed. Men af tidspres, så tænkte jeg lige på om man kan lave flødebolle frosting dagen før? Og sprøjte det på med det samme dagen før også.? For jeg får vist slet ikke tid til det på dagen...

    SvarSlet
  3. Hvor meget kostede det at lave disse cupcakes? :-)

    SvarSlet