mandag den 2. december 2013

Lagekage, julehygge og marcipan :)

Som tiden dog løber.. Der er sket en del de sidste uger og før jeg fik set mig om var det december :)
Jeg har lavet et samlet blog indlæg over nogle af de ting der er sket i løbet af de sidste uger.


Jeg lavede for nyligt flødebolle lagkage med hindbær til min venindes fødselsdag. Da jeg skulle have kage med på arbejde, besluttede jeg mig for at lave en igen. Jeg kunne dog ikke få fat i friske hindbær.. Så lagkagen blev pyntet med granatæble, spiseligt glimmer og revet chokolade.


Pas på ikke at klem for meget må granatæblet når indholdet skal ud.. man skal jo ikke klemme saften ud af "kernerne" indeni. Det er nemt at få "kernerne" ud hvis man deler granatæblet i 2 og vrider "kernerne" ud.. husk at alt det hvide der nemt kan falde af, ikke skal spises.

Jo længere lagkagen står i køleskabet, jo mere trækker den lyserrøde farve frem i kagen.
man kan sagtens lave den nogle timer før servering


I sidste uge har jeg også modtaget nogle sponsorer gaver af forskellige firmaer. Her ser man pakken jeg modtog fra www.likethings.com. De har super mange lækre økologiske produkter.. Jeg glæder mig helt vildt til at bruge de tørret blomster under konfekt lavningen :) 


Jeg har også modtaget en pakke fra Johan Bülow lakrids, den indeholdt lakridspulver, lakrids drops og lakrids sirup i både salt og sød. Disse skal også bruges når jeg skal lave konfekt.. Men jeg tror også den står på ristede lakrids mandler i år :)


Til sidst modtog jeg også lækker marcipan og chokolade fra Summerbird. Jeg glæder mig utrolig meget til at smage deres marcipan og bruge noget af det til hjemmelavet mini flødeboller.


Sidste Mandag var jeg blevet inviteret på besøg hos Odense Marcipan. Jeg skulle deltage i en fokusgruppe sammen med 9 andre søde damer :) Vi smagte en masse ting og diskuterede hvilke smagsvarianter af bla marcipan vi synes skal på markedet næste år. 
Vi smagte også eventuelle nye produkter og diskuterrede om vi synes det passede til Odense Marcipan brandt. Som tak for hjælpen fik vi hver især en pose med Odense marcipan produkter - så nu har jeg alt hvad der skal bruges til jules konfektlavning.. det er dejligt når man er på SU :)

Jeg har først ferie d 19 december - så konfektlavningen finder først sted søndag d 22 i år da min bror også skal være med. Alt kommer på bloggen, men lidt sent i år..


Lørdag var dagen efter årets første julefrokost. Jeg havde lavet dej til koldthævede boller dagen før, så det var nemt at lave nybagte boller lørdag eftermiddag. 
Jeg inviterede 2 veninder på julehygge, boller, brie og nutella.. skøn tømmermænds lørdag :)
Jeg kan anbefale denne dej - den kan sagtens holde sig 3-4 dage på køl (evt i et skur) så har man nybagte boller på nul komma fem.


Jeg har også fået pyntet til jul - og nyder hver dag at åbne en pakke fra min pakkekalender.. Min søde mor overgav sig og lavede en til mig.. det bliver man aldrig for gammel til :)


Til sidst et lille kig på min anden "passion" julepynt :) 
Jeg elsker gammeldags julepynt og ophæng som hver betyder noget specielt for mig. Jeg elsker Jim Shores disney træjulepynt - jeg giver mig selv et hver år.

Det var en lille opdatering fra de seneste uger. 
På onsdag tager jeg til Berlin og besøger alle de fine julemarkeder med min mor.. Det bliver så hyggeligt. Følg mig på facebook der kommer lidt oftere opdateringer og tanker :)
Ha' en dejlig aften 

1 kommentar:

  1. Jeg kommer lige fra Berlin hvor jeg har tilbragt flere dage på julemarked. Du kan roligt glæde dig ;-)
    God tur. Med venlig hilsen Sofie

    SvarSlet