mandag den 30. december 2013

Trøfler med Bailey

I år ville jeg prøve at lave trøfler med bailey, jeg har læst at de skulle være så gode. 
Jeg ville også lave trøfler med hvid chokolade og kaffe.. men de mislykkedes og blev til luksus romkugler i stedet for.

Ingredienser
ca 25 små kugler

- 2.5 dl fløde
- 2 spsk bailey
- 200 gram chokolade efter smag
  1. Hak chokoladen og put den i en skål
  2. Varm fløden op under omrøring og lad den koge 1-2 minutter
  3. hæld fløden over chokoladen og rør det hele sammen
  4. tilsæt bailey efter smag - men ca 2 spsk
  5. læg husholdningsfilm over massen. husholdningsfilmen skal røre chokolade overfladen, så der ikke kan dannes kondensdråber. dvs husholdningsfilmen skal ikke sidde på bøtten, men lægge over chokolademassen.
  6. Massen skal være på køl i minimum 8 timer, så er den helt stivnet og man kan lave kugler af den.



Her er der gjort klar til at fløden kan komme over


I første omgang kan man ikke lave runde kugler, men tager en lille klump og med en teske og sætter på en tallerken. tallerknen kommer på køl og efter ca15 minutter kan man trille kuglerne.
Man skal trille meget hurtigt, da chokoladen ellers smelter i ens hånd. alt efter hvor runde man vil have ens kugler, sætter man dem på køl igen og ruller igen.. jeg satte på køl og rullede 3 gange :)


Når kuglerne er runde, trilles de i kakao pulver


Her har jeg rullet kugler 2 gange 


Og her er kuglerne efter de er blevet rullet i chokolade


kuglerne opbevares i køleskabet...
De er meget bombastiske, så man skal ikke have for mange af dem. 
Men en enkelt til kaffen smager fantastisk :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar