onsdag den 23. januar 2013

Kikærtepandekager med banan og kanel

Jeg går og leder efter lidt sundere dessert muligheder, og så faldt jeg pludselig over kikærtemel. Det blev til en del søgen og læsen på nettet, hvorefter jeg lavede en opskrift på kikærtepandekager. Der er en del opskrifter på pandekager (både dessert og madpandekager) rundt omkring, men jeg havde aldrig hørt om det før..
Jeg synes resultatet blev rigtig godt, og de smagte LÆKKERT og kan varmt anbefales!
Kikærtemel er glutenfri, har et højt indhold af fibre og er en god proteinkilde.. så det er væsentligt bedre end almindeligt hvedemel. Jeg købte mit mel i en helsekostbutik til 30 kr for 400 gram. men jeg har set på nettet at man kan få 1 kg til ca 45 kr.

Cirka 12 mindre pandekager.

2 dl kikærtemel
2 del hvedemel
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 tsk vanillesukker
1-2 modne bananer (most)
3.5 dl mælk (eller sojamælk)
  1. Bland alle de tørre ingredienser i en skål
  2. hæld mæl og banan deri og pisk grundigt med en el-pisker
  3. Sæt 3 klatter dej på en pande og bred dejen lidt ud med skeen
  4. Jeg tørstegte pandekagerne på en teflon pande, og det fungerrede fint 
  5. Server de lune pandekager med syltetøj, frisk frugt, skyr med sødemiddel eller is 







Undskyld billedekvalitetet
De er taget om aftenen med min telefon :)




2 kommentarer:

  1. Det var lækkert og lave pandekager af - skal jeg bestemt prøve (:

    SvarSlet
  2. Wau, hvor er de lækre (og nemme at lave). Jeg brugte 3 bananer for at få lidt mere banansmagt. Tak for opskriften 🙏🏼🙏🏼🙏🏼😀

    SvarSlet