lørdag den 12. april 2014

Påskeæg med krokant pistacie og citron

Så kommer der lidt påskeæg inspiration. Jeg vejer ikke mine ingredienser af, men prøver mig lidt frem.. vi har jo alle forskellig smag. Jeg har skrevet cirka mål - men men smag jer frem undervejs og find den blanding  og de mål i kan lide. Jeg kan godt lide påskeæg med "overraskelse" i midten. Men man kan også sagtens blande krokant/karamel massen i marcipanen hvis man hellere vil det.  

Opskrift
ca 8 påakeæg
1 økologisk citron
3 spsk sukker
en håndfuld hakket pistacienødder
ca 240 gram marcipan



Start med at varme sukkeret lige så stille op på en pande til det er helt smeltet. 
Bland de hakkede pistacie nødder i massen og tag panden af blusset. 
Rør rundt og tilsæt revet skal fra en citron.
Massen hældes ud på et stykke bagepapir og køler helt af.
Jeg rev mit citron på et cylienne (staves det sådan??) jern - derved fik jeg små strimler citron.
Når massen er hel kold hakkes den groft.


Bland noget citronsaft i dit marcipan, alt efter din smag.

Skær marcipanen ud i passende stykker, alt efter hvor store dine æg skal veje. 
Mine æg blev lavet af ca 30 gram marcipan. 

1) rul et æg
2) skær det over på midten
3) tryk et lille hul i det ene halve æg og put noget krokant deri
4) sæt det andet halve æg ovenpå som "låg"
5) rul ægget i hånen så de hænger godt sammen

Overtræk med tempereret hvid chokolade og drys med lidt af krokant/karamel massen
eller lidt pistacienød
Æggene opbevares bedst ved ca 12 grader - så ikke i køleksabet.
Put dine æg i en kagedåse og stil dem ind i et køkkenskab hvor der er lidt køligere.






De samme påskeæg blot også fyldt med en smule dulce de leche


Pak dine æg fint ind, og glæd nogle du holder af :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar