fredag den 10. august 2012

Triple chocolate cookies

Så har jeg været i køkkenet og eksperimenteret lidt igen. Jeg ville gerne lave nogle cookies der ikke flyder så meget ud under bagning, lidt ligesom dem man kan købe i diverse butikker. 
Og jeg endte med et ret godt resultat.
Jeg har brugt "kopper" som mål.. jeg brugte en kop der var en skule større end en almindelig kaffekop.. det kommer sig ikke så nøje. Hvis du vil lave en stor portion så brug et krus som mål og put det dobbelte bagepulver og vanillesukker i.
Af chokolade og nødder brugte jeg hvad jeg havde.. brug hvad du godt kan lide.. man kan bruge lige det man har lyst til :)

Ingredienser
ca 45 små cookies

1 kop brun farin
2 kopper  sukker
2 kopper smeltet smør
3.5 kop mel
1 kop havregryn
3 æg
1 tsk bagepulver 
2 tsk vanillesukker
1 knivspids salt

1 hvid rittersport med nødder
1 plade lys chokolade (100 gram)
1 plade mørk chokolade (150 gram)
ca 150 gram hasselnødder

(ovenstående hakkes GROFT)

  1. Bland alt det tørre i en skål
  2. Tilsæt æg og smør - pisk det sammen med en håndmikser
  3. "Ælt" chokolade og nødder deri med hænderne for at få det godt fordelt
  4. Sæt ca 12 kugler på størrelse med en bordtennisbold på en bageplade (med bagepapir) og tryk dem let flade
  5. Bag dem i cirka 10 min ved 180 grader varmluft..
  6. Når kagerne er let gyldne i kanten er de færdige
  7. lad kagerne afkøle på en bagerist - opbevares i en kagedåse.
     

På den sidste plade lå mine cookies lidt tættere...
Det gik helt fint


Afkøles på en rist


cookies'ne smager bedst når de er helt afkølet
 og chokoladen har fået sin oprindelige konsistens igen


Jeg rejser på ferie i aften med en hel flok..
Mine Cookies skulle bruges til en "fly-snack-pose" som jeg vil overraske min familie og venner med i aften.. Synes det er en hyggelig ide :)


Her 8 flyposer.. der har også været gang i den helt store produktion af pølsehorn
ha' en dejlig weekend 

4 kommentarer:

  1. Hvor er det sødt tænkt!! :D

    SvarSlet
  2. 1 kop, ja det kan jo være alt fra 1 dl til 2-3 dl... Kan du komme det bare lidt nærmere????

    SvarSlet
  3. Jeg er VILD med denne opskrift, men sidste gang jeg lavede dem, blev de alt for hårde.. De plejer at være mere bløde i det.. Hvad kan det skyldes..?

    SvarSlet
  4. En alm. kaffekop.. det kommer sig ikke så nøje :)
    Måske bagte du dem for meget - eller lavede dem lidt fladere end du plejer? :)

    SvarSlet