mandag den 23. juli 2012

After Eight islagkage

Denne skønne dessert lavede jeg da jeg sidste weekend holdte 26 års fødselsdag for 12 piger. Den var et stort hit, og der blev spist op.
Opskriften har jeg fået af min søde moster Lisbet Friis, som ikke bare designer de fedeste puder, men også laver de lækreste kager :)
Islagkagen er meget nem at lave.. og det er dejligt at man kan lave den dagen før. Jeg brugte After Eight chokolade - men man kan bruge lige den chokolade man har lyst til.. fx TOMS skildpadder, orange chokolade, nøddechokolade eller bare helt almindeligt chokolade.

Opskrift
2 kager i springform 26 cm

200 gram nødder
4 past. æggehvider
5 dl flormelis
200 gram almindeligt chokolade
200 gram After Eight chokolade
10 past. æggeblommer
7.5 dl fløde

  1. 200 gram nødder hakkes groft (Jeg brugte hasselnødder)
  2. Æggehviderne piskes stive sammen med flormelis - skålen skal kunne vendes på hovedet uden at hviderne bevæger sig
  3. Vend nødderne i de piskede æggehvider
  4. Beklæd bundene af to 26 cm springformene med bagepapir og fordel æggehvidemassen deri
  5. Bages hver for sig i 20 minutter ved 200 grader i en alm. ovn. eller ved 180 grader i en varmluftsovn
  6. Imens bundene bages hakkes chokoladen og smeltes over vandbad.
  7. Massen vil ikke blive flydenede, da der er mint i chokoladen.. den vil nærmest bliver til en klistret chokolade klump.
  8. Når chokoladen er smeltet og afkølet en smule piskes æggeblommerne i en efter en.
  9. Massen bliver nu jævn og ensartet.
  10. Pisk fløden til skum og vend chokolademassen deri
  11. Når bundene er afkølet, fordeles chokolademassen ovenpå - og kagerne fryses.
  12. Pynt med fx. jordbær lige før serverring   




Ingen kommentarer:

Send en kommentar