lørdag den 4. juni 2011

Cafe Latte Cupcakes med høj hat

Jeg har længe gået med ideen om at lave en hvid chokolade mouss og bruge den som frosting.. men til dette projekt skulle jeg bruge en muffin der passede.. derfor har jeg sammensat denne cafe latte cupcake som ikke er speciel sød i sig selv - og som smager dejligt af kaffe..
Sammen med den hvide crunch chokolade mouss, overtrukket med chokolade - bliver denne cupcake til en lille bid af himlen :) 

OpskriftOpskrift
24 stk

(Blandes i en skål)
380 gram mel
2.5 tsk bagepulver
0.5 tsk salt
1 spsk ekspresso pulver
1/4 tsk kanel

(Blandes i en skål)
2 dl stærk kaffe
1/2 dl mælk
1/2 dl cremet likør (fx Bailey eller lign)

160 g smør (stue temp)
260 g sukker
80 g brun farin
6 æg
  1. Pisk smør med sukker og brun farin, godt sammen
  2. Tilsæt æggene et af gangen mens du pisker med en elpisker
  3. Tilsæt skiftevis det våde og tørre - og rør sammen til en jævn masse
Bages ved 200 grader i 12-15 min - de skal kun lige være gyldne.

Frostingen er en portion  hvid crunch chokolade mouss overtrukket med smeltet chokolade..
Jeg brugte ca 500 g chokolade til 20 cupcakes.
OBS tilsæt 3 spsk olie til chokoladen før smeltning, det gør den mere tyndtflydende.
Sprøft moussen på når kagerne er helt kolde, og stil kagerne i fryseren i ca en halv time - så skulle de være kolde nok til at overtrække. pas på moussen ikke fryser, den skal kun være meget kold.
Når kagerne er blevet betrukket, skal de tørre ved stuetemp. og derefter opbevares i køleskabet. De kan holde op til 3 dage i Køleskabet :)

Ideen til at lave "høj hat" cupcakes fandt jeg HER hos Bakrella.. synes det så så festligt ud.



Bemærk de nye forme fra Dr Oekter - jeg synes de er helt vildt søde


Moussen er sprøjtet på men en stor rund tyl


Og dyppet ned i smeltet chokolade


Og det var hvad der skete i første forsøg - moussen var ikke kold nok endnu :)



4 kommentarer:

  1. Hej :-) Rigtig lækker hvid mousse, brugte den til topping til chokoladecupcakes. Dog kunne det mørke overtræk ikke hænge på, så de blev MEGET grimme. øv øv :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har prøvet at bage dine cafe latte cupcakes nogle gange og er vild med dem. Har du nogle erfaringer med at fryse dem ned?

    SvarSlet
  3. Hej Mrs cupcake.
    De kan sagtens fryses ned - du kan evt tilføje 1/2 banan hvis du kan li det.. så bliver de dejligt svampet efter optøning :)

    SvarSlet
  4. Fantastiske cupcakes! Jeg var lige ved at tro at jeg havde lavet moussen helt forkert da den var helt flydende efter natten i køleskabet! :-).

    SvarSlet